Månebarnet

Veganske opskrifter, farverig madglæde & bæredygtig livsstil

Vegansk ostesauce

17 kommentarer


Ingredienser

  • 1 brik (250 ml) sojafløde
  • 3 tsk. *gærflager
  • 1 tsk. dijonsennep
  • ½ spsk citronsaft
  • 1 tsk. Marmite (eller anden gærekstrakt)
  • 1 lille fed revet hvidløg
  • 1 knivspids røget paprika
  • 1 knivspids karry
  • 1 tsk. urtesalt eller havsalt
  • Friskkværnet peber

*jeg anbefaler disse gærflager fra Natur Drogeriet

 

Fremgangsmåde

Alle ingredienser kommes i en gryde og saucen varmes op og smages til. Brug den ovenpå pasta, til risretter, som sauce i flødekartofler eller selvfølgelig – ovenpå pizza. Nogle kan bedst lide at komme saucen ovenpå pizzaen inden den kommer i ovnen, andre hælder den over den rygende varme pizza ved bordet. Hvis du gør det, så vent med at koge saucen op til pizzaen er ude af ovnen, eller til pizzamanden ringer på døren. Ellers koger saucen ind og bliver for tyk. Sker det alligevel, kan du altid tilsætte lidt vand og varme den igen.

17 thoughts on “Vegansk ostesauce

  1. Ammenam…. Det skal jeg prøve… Normalt putter jeg bare guacamole på, men det her lydder nice…

    Like

    • Du vil IKKE fortryde det. 😀 Jeg har serveret denne ostesauce for rigtig mange efterhånden, også altspisende, og alle kan lide den.

      Like

      • Hvad er marmite, og hvor kan man købe det. Jeg er selv mælkeallergiker og mangler et godt alternativ til ost på pizza og fx lagsagne.

        Like

  2. Hej Anne 🙂

    Marmite er et gærekstrakt som salter og som, sammen med gærflagerne, giver ostesaucen en afrundet “umami” smag. Du kan købe det i helsekostbutikker i et glas der ser således ud:

    Gærflager i en mælkefri bechamelsauce til lasagnen er virkelig også et must! Sammen med selvfølgelig masser af muskatnød og en lille sjat sojafløde.

    Held og lykke med opskriften! 😀

    Mvh Luna/Månebarnet

    Like

  3. Kommer du olie eller lign. på pizzaen hvis du laver den helt fra bunden.. (for at fyldet ikke bliver brændt..). Eller kan pizzaen godt klare sig uden “beskyttelse” 🙂

    Like

    • Hej Tina

      Fyldet kan fint klare sig uden beskyttelse. jeg plejer gerne at komme fyld som fx. stegte svampe, løg, peberfrugt, aubergine, kartoffelskiver eller helbladet spinat. ”

      Luna/Månebarnet

      Like

  4. Sidder lige og spiser kartoffel-pizza med din sauce på. Jeg havde godt nok ikke marmite, men derfor smager sovsen nu godt 🙂

    Like

  5. Pingback: Pizza med asparges og rød peber « Fenjas mad

  6. Hvor meget er der i en brik soyafløde? 😀

    Like

  7. Hej Luna
    Jeg lavede denne sovs til vores pizza igår, men kunne ikke skaffe marmite og brugte derfor Brown rice Miso i stedet… kom den på pizzaen inden den skulle i ovnen og resultatet blev fantastisk 🙂
    Næste gang vil vi prøve at vente til pizzaen har været i ovnen for at se hvilken rækkefølge vi bedst kan lide… Tak for en super dejlig opskrift 🙂
    Kan man forresten benytte anden fløde end soya (eks. havrefløde?)

    Like

  8. Marmiten læste jeg et sted var en slags bullion, kan man i stedet bare bruge alm grøntsagsbullion og kan dijon sennep erstattes med alm sennep? Jeg vil rigtig gerne prøve denne lækre opskrift, men nogen gange må man jo prøve at erstatte fancy opskrifter med det man har i køkkenet 😉

    Like

    • Ja, du kan snildt erstatte marmite (som ikke er til at støve op nogen steder længere) med bouillon eller helt udelade det, bruge anden sennep og så evt. smage til med noget mere af de øvrige ingredienser. 🙂

      Like

  9. Hej Luna
    Jeg har netop prøvet at lave din ostesovs. Den smagte glimrende, dog mere af sennep end af ost.
    Kan jeg have valgt en for stærk sennep, eller er dine smagsløg mon anderledes end mine? 🙂

    Næste gang prøver jeg med lidt mindre sennep, og ser om det ændrer på resultatet 🙂

    Like

  10. Pingback: Opskrift på broccolitærte med røget tofu - LineMailis

Skriv en kommentar!