Månebarnet

Veganske opskrifter, farverig madglæde & bæredygtig livsstil

Mandelmousse

10 kommentarer


Ingredienser (til 4 personer)

  • 100 g. mandler
  • 3 dl. soja eller rismælk
  • 1 dl. koldt vand
  • 50 g. rørsukker
  • 1 tsk. agar agar (strøget)
  • Kornene fra ½ vaniljestang
  • 1 knivspids havsalt

Fremgangsmåde

Dæk mandlerne med vand og kog dem op et par min. Hæld vandet fra og smut dem. Blend dem sammen med soja eller rismælken. Kom derefter 1 dl. koldt vand, rørsukker, vaniljekorn, havsalt og agar agar i en lille gryde. Kog op ved middel varme og lad det boble et par min. (Det tykner en smule) Bland derefter sukkerblandingen med mandelmassen og anret den i en skål – eller fire små skåle. Stil moussen koldt ½-1 time. Spis den som den er, eller sammen med frisk frugt eller med kirsebær i lage på toppen.

10 thoughts on “Mandelmousse

  1. Fuldstændig vidunderligt! Tak for en formidabel opskrift. Har lige brugt den som fyld mellem 2 mandel-dadel-chokolade-kage bunde, intet mindre end fremragende… Og tak for en inspirerende blog 🙂 Mvh Nana

    Like

  2. Hej Nana

    Nej hvor skønt – og hvor lyder det lækkert. 😀

    Tak for din ros!

    ~ Solskin fra Månebarnet ~

    Like

  3. Har lige forsøgt mig med denne mousse – men den er ikke stivnet – hvad har jeg gjort galt?
    Smager ellers rigtig godt…men minder mere om en tynd smoothie

    Like

    • Hej Camilla

      Jeg har kun prøvet at lave mandelmousse to gange. Den første gang, hvorfra billedet stammer, blev den helt perfekt og stivnet! Den anden gang blev den præcis som du beskriver! Jeg tænker at det måske var fordi at min agar agar’s sidste holdbarhedsdato var overskredet. (Hvilket den var) Eller – jeg kom for meget væske i, men jeg mener bestemt at jeg fulgte anvisningerne. Mit råd må derfor være – tjek din agar agar? Og prøv igen… 🙂

      Mvh og god weekend
      ~ Månebarnet ~

      Like

  4. Hvor får man agar agar? Nu er det eneste agar jeg kender til, det jeg bruger på universitetet til at lave agarplader til bakteriologiske eskperimenter, og jeg tvivler på, at jeg skal bruge den slags 😉

    Like

    • Hej Maiken

      Du kan købe det i helsekostbutikker og helt sikkert også i asiatiske butikker. Det købes i enten flager eller i pulver. Så, måske er det netop det samme I bruger?

      Like

  5. Pingback: Vegansk ris à la mande | Mad på mad

  6. Pingback: Mandelmousse – MinPaleoVerde.blogspot.dk | Miss Muscle - Strength is a choice.

  7. Jeg har en bøtte agar agar stående, som jeg brugte til en cheeze cake. Den kom til at smage frygteligt af tang- er der forskel på Agar Agar ?

    Like

Skriv en kommentar!